Hur länge törs man vänta?

Jag har funderat på en grej.

-Hur länge törs man vänta å gå omkring hemma när värkarna sattit igång?

För även om de är 1:a barnet så kan de ju komma väldigt fort..

När man ringer brukar dom ju rekomendera ett bad/dusch å panodil å vila.
Men om de inte ger med sig då? När man provat allt de?
Va gör man då?

-Ringer in å säger "nu orkar/vågar ja inte gå hemma mer. Kan ja komma in?"
Vissa säger ju att de är ok å komma in å att man får stanna kvar om de känns tryggare för en själv.
Men då finns de ju dom som säger att man kan komma in på undersökning å sen skickas hem igen.

Jag vill inte ta risken att åka in å undersökas å sen åka hem igen.
För tänk om den kommer då?
De är ju liksom kring en timmas bilfärd (laglig fart) till Sunderbyn från Kalix å ja kommer nog inte palla att gå omkring hemma med värkar så länge. Jag kommer få panik å tro att den är påväg ut DIREKT!

Om syrans man är hemma från jobbet då ja börjar få värkar så kommer syrran hit har hon sagt.
Men om hon säger att "nå kan du vänta ännu ett tag, inte behöver du åka in ännu."
Va gör ja då liksom?
Den KAN ju komma fort?

Mamma å mina systrar mfl som ja känner har fått sitt första barn väldigt fort efter att värkarna satt igång.
Å även om ja skulle säga de i telefon til dom när ja ringer in till förlossningen så skulle dom nog inte säga mer än
"ja, men alla är olika."
Å så är de ju. Vi är ju alla olika.
Men ja kommer inte klara attgå hema med värkar hur länge som helst..

Visst brukar ja känna på mig om hur ja ska göra me en viss sak.
Men tänk om ja itne gör de denna gång?

Drömmen vore ju att värkarna sätter igång.
De är fint väder ute å ja går några varv på gården. Tar en varm dusch å panodil. Lägger mig å vilar en stund.
Ringer förlossningen å dom ber mig komma in på undersökning.
Vi kommer in å dom kollar, ja är öppen nog mkt för att få stanna kvar över natten å morgonen därpå är de dax å krysta å lill hjärtat kommer ut rätt "fort" så ja slipper pinas å ta massa konstgjorda medel för att lindra värken.
Vill ju inte ha epidural eller så för ja är rädd för kännslan att benen å allt domnar bortå ja inte känner nånting.
Vill ju känna själv ordenligt när de är dax å krysta igen, om ni fattar va ja menar..?

Ja varför funderar ja då på detta nu? De är ju 8 veckor kvar till BF, de är ju lång tid?

Men för att ja är skräckslagen för att vi kommer måsta tok köra till Sunderbyn för att ungen är påväg ut redan i bilen å de gör FRUKTANSVÄRT ont å den enda ja har nära mig är Elias som är skit nervös för min å bebisen å bara haft sitt körkort i 2 månader å kanske inte kan hantera sin körning lika bra under stress..

De är i sällsynta fall man får åka sjuktaxi eller ambulans till BB om man har en sambo som kan köra.
Hellre åker ja nåt av de å Elias kör bakom. För då behöver han ju inte oroa sig över att ingen kan ta hand om mig medan han kör..

Men shit! nu måste ja sluta tänka på detta. Ja skrämmer ju upp mig själv, ja vet.
Men de är så svårt så svårt å låta bli..

Så hur länge ska ja våga gå hemma med värkar innan vi åker in?

Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Sofija

Det är jätte svårt att säga hur länge du ska avvakta, du kommer att känna själv när du inte klarar längre! Jag väntar själv 3:e barnet och är väl lite smått orolig för att det ska gå fort. Med första barnet kände jag att jag inte klarade att vara hemma längre vid 9-tiden på morgonen. Då var värkarna starka och kom va 4-5:e minut och vattnet hade gått. Trots det så kom han inte förens 16.20 på eftermiddagen. Med andra barnet fattade jag knappt att det var på gång men förlossningen ville att jag skulle komma in på undersökning. Då hade jag öppnat mig 5 cm. När dom tog hål på hinnorna vid 17-tiden så satte det igång på riktigt och sen föddes hon 2 tim och 20 min senare.

Postat av: Maria

Jag funderade också över det. Jag hade regelbundna värkar direkt jag steg upp på morgonen den 1a mars. De kom med exakt 10 minuters mellanrum och varade 40sek-1minut. I början gjorde de inte speciellt ont utan kändes som molande mensvärk i rygg och mage. Det kändes inte som mina vanliga sammandragningar kan jag då lova!



efter kl 14 kom de med 8 minuters mellanrum och avtog inte när jag vilade. Då fattade jag att de här är riktiga värkar. Efter 14 började de även göra ondare men jag avvaktade. kl 21 ringde jag in för råd om smärtlindring, för värkarna kom fortfarande med 8 minuter mellan och varade 1 minut men jag visste att det var för tidigt att åka in...



Nu hade jag haft värkar i 14 timmar! De sa de vanliga, värmem, panodil och försök vila + att jag skulle ringa när det började närma sig 5 minuter mellan värkarna. den 2a mars 02.45 ringde jag igen - då kom värkarna med 4-5 minuters mellanrum och gjorde ONT! De tyckte jag skulle avvakta ett tag till (!!) men jag sa att orkar inte vara hemma längre och så for vi till Sunderbyn! Vi hade inte kunnat åka senare för jag hade fan inte klarat bilresan med mina värkar som blev värre när vi kom till förlossningen 04.10. Där gick även slemproppen. Undersökningen visade att jag var 6 cm öppen så jag hade inte haft ont för intet och då hade jag ju haft värkar ungefär ett dygn och inte fått sova något :P 4 timmar efter att vi kom in så föddes våran tjej.



Vet inte om min berättelse hjälper dig något, men det beror ju på hur smärttålig man är. Hade jag inte vetat hur jag skulle andas igenom värkarna hade jag säkert åkt in tidigare, men nu kunde jag hantera dom. Men tänk på att du inte ändå ska vänta för länge, för du ska klara av att åka bil dit och varje gupp känns när man har värkar! Kan tänka mig att man ska vänta typ tills det är 6-7minuter mellan + ha i åtanke hur ont de gör. Har man haft värkar regelbundet som inte avtar i vila eller med värktabletter så kan man nog anta att förlossningen är nära :)

Postat av: Zandra - Mamma till Thindra 10 månader

Du märker när värkarna kommer, det lovar jag! ;D

Postat av: Ibrahimandrea

I LOVE THIS PAGE. IT LOOKS REALLY NICE. KEEP IT UP


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback