Känner mig som en dålig mamma

Ja känner mig ledsen..
De är amningen som är problemet än idag..
Inte att ja har hårda ömmande bröst (vilket ännu kan inträffa då å då) utan de är dehär me amningsnappen.

Strunt samma att ja måste ha mjölkuppsamlare, de är inte hela världen, men dehär me amningsnappen tar kål på mig.
Jessica är ju helnöjd efter att hon ätit så hon verkar inte lida av de å hon får deffinitivt i sig mat, de är inte de.
Men de är ännu riktigt psykiskt påfrestande att ja inte kan amma som alla andra "normala" mammor kan.

Känner mig värdelös.
Hon kunde amma på BB när vi var där.
Hon kunde suga rätt.
De tog bara ett tag innan hon hittade vårtan.
Nu när ja provar så är de totalt omöjligt.
Hon blir så frustrerad å skriker å är ledsen så ja blir ledsen å deppis, ger henne till Elias å går å gömmer mig i ett rum å gråter för att ja känner mig dum som tog emot amningnappen från syrran när ja fick den å tyckte att "åh, va skönt. Nu gör de ju inte ont".
Kunde ja inte bara ha härdat nån dag till så hade ja kunna amma som vanligt idag? :´(

Ibland vill ja bara sluta amma pga dendär skitans nappen.
Hon hittar inte utan den, hon söker å söker men är ju så van me den enorma nappen.
Ja orkar inte mer!
Men ja vill å tänker inte sluta, amningen är bra för henne.
Hon å jag får våran egna stund då å ja känner mig behövd.
Utan amningen skulle ju vem som helst kunna mata henne å ja är inte "lika viktig"..
Bröstmjölken är bra för henne.
Immunförsvaret mm för henne, minskar risken för bröstcanser för mig osv.

Ja känner mig värdelös som inte kan amma direkt hon vill ha utan ja måste gå å hämta allt som behövs för att de ska gå.
Ja måste tänka 1000 gånger mer när vi ska iväg vars ja ska kunna sitta å amma då ja måste dra fram hela bröstet för att få på nappen, hur ja ska kunn tvätt av grejerna, vars ja ska förvara mjölken från mjölkuppsamlaren så den inte blir varm å dålig mm.

Vill oxå sitta ifred å amma, vill inte ha nån vid mig då, förutom möjligen Elias då såklart, men vissa förstår inte de.
Ja är inte lika öppen med att "amning är ju naturligt" osv. osv.
För mig är de privat.
De är trots allt mina bröst.
Ja är inte så öppen å vill visa upp dom.
Känns jätte jobbigt när tex barn kommer å sätter sig brevid mig när ja ammar å ja inte törs säga att dom ska låta mig amma ifred för att de känns obahagligt å påträngande när dom sitter där å ser på å tittar me stora ögon såfort ja rör mig för att "få en titt på bröstet".
Visst de är säkert jätte spännande men ja vill inte de.
Obekvämt!

Va ska ja göra?
Ja som planerat å amma till Jessica är king 6 månader..
Kommer ja kunna sluta me amningsnappen om ja bara ger mig den på att de ska funka å sitter där å försöker hålla lugnet å ser till å inte ta amningsnappen alls mer så hon vänjer sig tillbaka till själva vårtan.
Går de, eller orsakar ja bara mer skada då?
Hon hittar den lite då å då å suger 3 ggr sen släpper hon å söker igen men efter ca 10 minuter max så hittar hon ju den å suger tills hon är mätt å somnar.

Ja, ja vet, ja kan fråga på BVC men de känns pinsamt å ja kommer börja grina då å må mer dåligt över att ja känner mig usel..

ÅÅH VA SKA JA GÖRA!!!!!!!!!!????????


Permalink Allmänt Kommentarer (4) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Zandra - Mamma till Thindra

Du är absolut ingen dålig mamma för att du inte kan amma ditt barn på ett "normalt" sätt!



Jag tänkte också amma Thindra tills hon var 6 månader men det gick inte. Min mjölk blev som vatten när hon var 3 månader, så fick börja med ersättning. Jag gjorde det till våran lilla mysstund. Det var nästan alltid jag som matade gumman för att jag ville ha det till våran stund! :)



Hoppas det blir bättre! <3

Postat av: Johanna örn

Hej. Jag förstår dina känslor. Men du ska inte känna dig som en dålig mamma för att amningen inte funkar till 100%. Tids nog kommer du säkert kunna amma utan nappen. Är väldigt hård press för alla kvinnor att kunna amma så det är väldigt känsligt ämne, men tycker absolut du ska be BVC om råd om du känner att du vill ha hjälp för dom är ju där för att hjälpa er. Jag kunde inte amma Melle alls utan fick pumpa ut och ge honom tills han var 5 månader och 3 mjölkstockningar gammal. Efter sista mjölkstockningen så sinade mjölken. Och jag kände mig usel och tvivlade mycket på min mamma roll men efter mycket funderande och disskusioner på BVC så framkom det att han nog legat så långt ner och ihop pressad bl.à över käkarna så han klarade inte av att öppna munnen så mycket som det behövdes för att få in bröstet. Du ska absolut inte klanka ner på dig själv. Be BVC om råd, så länge det funkar för dig och tösen, då har du hittat drar sätt att äta och amma. Alla är ju olika, och alla har olika sätt att amma. Kämpa på och njut nu istället för att gå med oro och tvivel. Stor kram

Postat av: Sara 18 år & mamma till Noah

Bort med nappen och kämpa kämpa! Det är mitt råd :) Jag hade såriga bröstvårtor i början och halvskrek så fort han tog tag i tutten men gav mig fan på att det skulle gå över och nu känns det ingenting. Jag tror nog att Jessica hittar bröstet efter ett tag om man bara håller på lite. Jag brukar ibland få nypa tag om bröstvårtan längst ut (så att den liksom blir lite lång) och hålla den inne i Noahs mun tills han får tag. Det är svårt för dom att bara ta tag av sig självt. Ju längre in i munnen bröstvårtan kommer, ju bättre tag får dom. Försök hjälpa henne genom att hålla in bröstvårtan och ge ett lätt tryck bakom huvudet så att hon inte flänger fram och tillbaks med huvudet (jag VET att det står över allt att t.ex barnet ska inte ligga på rygg vid amning, huvudet skall vara helt fritt, man ska inte hålla fingrarna på vårtgården osv, men det är bullshit. Jag har gjort alla dom sakerna och Noah går upp 50g om dagen och jag helammar. Handlar mer om vett och logiskt tänkande). Hoppas du får det att funka! :) Kram

Postat av: Landkrabba

Åh vad jag känner igen mig i vad du skriver. Det där var jag för några veckor sedan. Vi slutade ju att amma istället då det var det som kändes bäst för oss men Adam fick ju inte i sig tillräckligt med käk heller när jag ammade. Funderade väldigt mycket på det där med amning offentligt, det är svårt om man måste ha amningsnapp. Jag köpte ett amningslinne från Boob, där kunde man bara låta bröstvårtan sticka ut och sen sätta på nappen så slapp man flasha hela bröstet. Jag pratade med BVC och fick rådet att börja amma med amningsnapp och efter någon minut ta bort den då den värsta hungern var stillad. För oss funkade det inte men i ärlighetens namn kan jag inte säga att vi försökte särskilt mycket då jag innerst inne hade bestämt mig för att börja ge ersättning men inte vågade ta steget eller vad man ska säga. Hoppas det löser sig. Och du, prata med BVC! Det spelar ingen roll om du börjar gråta. Har du en bra sköterska så kommer hon förstå. Gör hon inte det så byt. Byt tills du hittar någon du kan prata med!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback